Testit kuntosalilaitteilla

Lihasvoimaa voidaan mitata samoilla kuntosalilaitteilla, joilla harjoitellaankin. Lähtötason selvittäminen on tärkeää, jotta osataan laskea sopiva harjoitteluvastus. Toimintakyvyltään heikentyneillä iäkkäillä sopiva vastus on 60-80 % maksimisuorituksesta. Turvallisuussyistä iäkkäiden maksimivoima selvitetään toistotestillä.

Yhden toiston maksimin (1 RM) määrittäminen toistotestillä

  1. Huolellinen alkulämmittely
  2. Kokeillaan kahta tai kolmea eri painomäärää ja pyydetään suorittajaa arvioimaan, kuinka painavalta ne tuntuvat liikkeessä.
  3. Kokeilujen perusteella valitaan sellainen paino, millä iäkäs jaksaa kaikkensa yrittäen suorittaa liikettä yhtäjaksoisesti yhteensä 5-10 kertaa.
  4. Painoa pitää keventää, jos iäkäs ei jaksa suorittaa liikettä yhtäjaksoisesti viittä kertaa.
  5. Painoa pitää lisätä, jos iäkäs jaksaa suorittaa liikkeen yli kymmenen kertaa peräkkäin.
  6. Oheisesta taulukosta voidaan testituloksen perusteella laskea sopiva harjoitusvastus 60-80 % maksimista.

Taulukko: toistojen maksimaalinen kuorma prosentteina

Hyviä toimintatapoja ikäihmisten terveysliikuntaan:

 

Kumipyörät

Kumipyorilla kulkeva kuntosali lähiliikuntapaikka haja-asutusalueiden iäkkäille

 

Tehoharjoittelu

Tehoharjoittelujakso kuntosalilla voimaa ja tasapainoa nousujohteisesti