Vesiliikunta

Vesiliikunta on hyvä harjoittelumuoto ikäihmiselle. Veden vastus tehostaa liikkeitä ja antaa haastetta tasapainolle. Veden noste taas mahdollistaa laajemmat liikeradat ja keventää nivelten liikkuvuusharjoituksia. Vesiliikunta sopiikin erityisen hyvin henkilöille, joilla on nivelvaivoja.

Turvallista ja monipuolista liikuntaa

Vedessä on kaikkien helppo ja mukava liikkua. Vesiliikunnan harrastaja vahvistaa lihaksiaan, kehittää liikesujuvuuttaan sekä lisää kestävyyttään käyttäen hyväksi veden vastusta ja erilaisia apuvälineitä (esim. vetomelat, uintirullat, pallot, frisbeet ja kevyet käsipainot). Harjoituksen tehoa voidaan lisätä myös liikkeiden nopeutta ja suuntaa sekä vastuspintaa vaihtelemalla. Vesiliikunnan parissa saa myös uusia tuttavuuksia.

Sopiva veden lämpö tehokkaaseen vesiliikuntaan on 24-27 astetta, hitaammin liikkuville 28-32 astetta. Uimahalleissa veden lämpötila on useimmille sopiva. Lihasjännitys ja kivut vähenevät veden hierovan ja rentouttavan vaikutuksen johdosta. Kesäisin myös luonnon vedet houkuttavat uimaan, voimistelemaan tai vaikkapa harrastamaan vesijuoksua tutuilla rannoilla.

Tutkimustiivistelmiä vesiharjoittelusta.

Tietoa vesiliikunnan ohjaajille

Uinti ja vesivoimistelu ovat yleisimmät ikäihmisten vesiliikuntalajit. Nykyisin myös vesijuoksu on hyvin suosittua ja ovatpa jotkut senioritanssin ohjaajat soveltaneet tanssikuvioitakin allasryhmilleen.
Vesiliikuntaa voi harrastaa joko ohjatussa ryhmässä tai yksilöllisesti. Aina on huolehdittava turvallisuudesta. Vesivoimistelussa uimataito ei ole välttämätöntä, mikäli voimistelu tapahtuu hartiansyvyisessä vedessä. Voimistella voi myös syvässä vedessä, jos käytetään juoksuvyötä tai olkavarsikellukkeita. Ohjaajan on kuitenkin hyvä tietää, jos joku osallistujista ei osaa uida.

Ensiaputaidot on syytä pitää ajan tasalla. Harjoittelijan on tärkeää juoda ennen liikuntaa ja jälkeen, koska vedessäkin tapahtuu hikoilemista. Harjoitteluaika vedessä on useimmiten 25-45 min.

Lisätietoja vesiliikunnan ohjaajille:

Koulutusta
(´Voimaa ja tasapainoa vedestä vanhuksille´)

Toimintakykyä vedestä -opas vertaisohjaajille
(Toimintakykyä vedestä -opas, Virikkeitä vertaisohjaajille. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 211)

Suomalainen Vesiliikuntainstituutti Oy