Voima- ja tasapainoharjoittelu

Jalkojen lihasvoima ja tasapaino ovat tärkeitä iäkkäiden ihmisten liikkumiskyvyn kannalta. Voimaa tarvitaan esimerkiksi tuolista seisomaan noustessa, portaissa kävellessä sekä erilaisissa äkkitilanteissa kuten liukastuessa. Tasapainoa tarvitaan asennon säilyttämiseksi niin paikalla seistessä, esimerkiksi liikennevaloissa, kuin liikkuessakin. Ulkona liikkuessa tasapainoa tarvitaan enemmän, sillä vaihtelevat maastonmuodot vaikeuttavat kävelyä.

Voima ja tasapaino heikkenevät iän myötä, mutta sopivalla harjoittelulla näitä ominaisuuksia voidaan säilyttää tai jopa parantaa. Liikkumiskyvyn edistymisen kannalta parasta on harjoitustilanne, missä yhdistyvät sekä voima- että tasapainoharjoittelu.

Harjoittelun voi toteuttaa monin tavoin: yksin ja ryhmässä, sisällä ja ulkona, liikuntasalissa tai kotioloissa. Tärkeintä on kuitenkin harjoitella säännöllisesti ja tavoitteellisesti, harjoittelun tehoa vähitellen nostaen.

Liikkuen voimaa vanhuuteen -video

Videolla kerrotaan ikäihmisten terveysliikunnan, etenkin voima-ja tasapainoharjoittelun, hyvistä vaikutuksista. Videon on toteuttanut Kuntoutuksen edistämisyhdistys KEY ry yhteistyössä Voimaa vanhuuteen -ohjelman kanssa.

Hyviä toimintatapoja ikäihmisten terveysliikuntaan:

Kumipyörät

Kumipyorillä kulkeva kuntosali lähiliikuntapaikka haja-asutusalueiden iäkkäille

Tehoharjoittelu

Tehoharjoittelujakso kuntosalilla voimaa ja tasapainoa nousujohteisesti

kotijumppa

Olohuonejumppa -vertainen kotijumpan ohjaajana

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tuutori

Tuutorin tuella nousujohteista kotijumppaa ikaihmisille

Taloyhtiöjumppa

Taloyhtiöjumppa

sukupolvet kohtaavat kuntosalilla

Sukupolvet kohtaavat kuntosalilla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuntosalikaveri kannustaa harjoittelemaan

Kuntosalikaveri kannustaa harjoittelemaan