Koti- ja kerhotilat

Iäkkäiden ihmisten saaminen ryhmäliikunnan pariin voi olla joskus vaikeaa esimerkiksi hankalien kulkuyhteyksien vuoksi. Tehokasta ja toimintakykyä edistävää voima- ja tasapainoharjoittelua voi kuitenkin tehdä myös kotona ja kerhotiloissa. Tottunut liikkuja voi harjoitella yksinkin kotivoimisteluohjelmien avulla. Aloitteleva liikkuja tarvitsee usein ohjausta ja tukea harjoitteluunsa.

Kotona ja kerhotiloissa ei yleensä ole käytössä suurta valikoimaa erilaisia liikuntavälineitä, mutta pienilläkin välineillä voidaan harjoitella tehokkaasti. Voimaharjoittelussa lisää tehoa tuovat tarrapainot ja vastuskuminauhat. Harjoittelun edetessä kannattaa siirtyä suurempiin painoihin ja enemmän vastusta antaviin kuminauhoihin. Tasapainoharjoitteita voi tehdä ilman välineitä tai soveltaen. Esimerkiksi tavallisen tyynyn päällä seistessä voi tehdä erilaisia tasapainoharjoitteita. Lisää vinkkejä iäkkäille sopivista liikkeistä löytyy VoiTas.fi -jumppasivustolta.

Kotivoimisteluohjelmia
VoiTas -jumppasivusto

 

Hyviä toimintatapoja ikäihmisten terveysliikuntaan:

 

kotijumppa

Olohuonejumppa vertainen kotijumpan ohjaajana

 

tuutori

Tuutorin tuella nousujohteista kotijumppaa ikaihmisille