Liikuntasali

Voimaharjoittelua voi toteuttaa hyvin liikuntasalissakin. Harjoittelua kannattaa tehostaa käsipainoilla, tarrapainoilla, vastuskuminauhoilla ja kuntopalloilla. Oikean suoritustekniikan oppiminen vaatii aikaa ja harjoitusta, mutta on tärkeää, jotta liike kohdistuu oikeisiin lihaksiin eikä kipeytä niveliä. Harjoittelun periaatteet ovat samat kuin kuntosalillakin: vastus on riittävän suuri, sitä nostetaan harjoittelun edetessä ja harjoittelu on säännöllistä.

Liikuntasalissa on reilusti tilaa tehdä monipuolista tasapainoharjoittelua. Välineet tuovat vaikeutta ja iloa harjoitteluun. Hyviä välineitä ovat mm.

  • erimuotoiset ja -pehmoiset matot
  • tasapainolaudat ja -tyynyt
  • erikokoiset ja -painoiset pallot
  • penkit ja steppilaudat
  • puomit ja lankut
  • trampoliini

Hyödyllisiä harjoitteita ovat esimerkiksi

  • painonsiirrot, kurkottelut sekä vartalon ja pään kierrot
  • kävely, käännökset, esteiden kiertäminen sekä porraskävely
  • harjoitteet silmät kiinni tai pehmeällä alustalla
  • nilkan liikkuvuus- ja lihasvoimaharjoitteet

Iäkkäiden liikuntaryhmään kannattaa sisällyttää sekä voima- että tasapainoharjoitteita.

Esimerkki voima- ja tasapainoharjoittelusta ilman kuntosalilaitteita