Liikkumissuunnitelma

Liikkumissuunnitelma/liikkumissopimus laaditaan yhdessä iäkkään kanssa ottaen huomioon terveystavoitteet ja liikuntasuositukset. Myös ruokailusta ja ravitsemuksesta tulee keskustella liikkumissuunnitelman yhteydessä. Tuloksellisen harjoittelun edellytyksenä on riittävä ravintoaineiden mm. proteiinin saanti. Iäkkään kanssa pohditaan, millainen liikunta ja konkreettiset lähitavoitteet soveltuvat hänen elämäntilanteeseensa. Liikunnan on oltava iäkkäälle mielekästä, jotta siitä muodostuisi säännöllinen tapa.

Haastattelulomake ja liikkumissuunnitelma tulostettava

Haastattelulomake ja liikkumissuunnitelma sähköisesti täytettävä

Haastattelulomakkeen ravitsemuskysymykset, apua ohjaajalle

Intervju av äldre för utarbetande av en motionsplan  ladda

Intervju av äldre för utarbetande av en motionsplan fylls i elektroniskt

Liikkumissuunnitelmaan kirjataan, minkä verran arkiliikuntaa, ulkoilua, omaehtoista liikuntaa sekä ohjattua ryhmäliikuntaa on viikossa tavoitteena toteuttaa. Seurannasta sovitaan yhdessä iäkkään kanssa, esimerkiksi soittoaika parin viikon välein. Erityisesti asiakkaan kokemukset esteiden voittamisesta ovat arvokkaita.

Henkilökohtaiseen seurantatapaamiseen on hyvä varata aikaa. Tällöin voidaan täydentää suunnitelmaa esimerkiksi vaihtamalla liikkumistapoja ja lisäämällä suorituskertoja. Arvioinnissa pääpaino on iäkkään edistymisellä omien välitavoitteidensa suuntaan sekä hänen hyvinvointikokemuksillaan. Kunto- ja terveystavoitteiden toteutumista arvioidaan pidemmällä aikavälillä.

Hyviä toimintatapoja ikäihmisten terveysliikuntaan:

 

Liikuntakalenteri ikäihmisen ja ammattilaisten avuksi

Liikuntakalenteri ikäihmisten ja ammattilaisten avuksi

 

matalan kynnyksen liikuntaneuvontaa ikäihmisille

Matalan kynnyksen liikuntaneuvontaa ikäihmisille

 

liikkumissuunnitelma kannustaa ikäihmisiä liikkumaan.jp g

Liikkumissuunnitelma kannustaa ikäihmistä liikkumaan

 

Tutustu myös