Foto: Hannu Alaluusua

Vattenmotion

Vattenmotion är en bra träningsform för seniorer. Motståndet i vattnet effektiviserar rörelserna och är en utmaning för balansen. Lyftet från vattnet möjliggör i sin tur större rörelsebanor och lättar upp rörelseövningarna för lederna. Vattenmotion lämpar sig därför speciellt väl för dem som har ledbesvär.

Trygg och mångsidig motion

Det är lätt och trevligt för alla att röra sig i vattnet. De som deltar i vattenmotion får starkare muskler, smidigare rörelser och bättre uthållighet genom att dra nytta av vattnets motstånd och olika hjälpmedel (till exempel handpaddlar, simrullar, bollar, frisbeear och lätta hantlar). Träningen kan göras effektivare också genom att rörelsernas hastighet och riktning samt motståndsytan varieras. Vattenmotion innebär dessutom att man träffar nya människor.

Lämplig vattentemperatur för effektiv vattenmotion är 24-27 grader; för dem som rör sig långsammare 28-32 grader. I simhallarna har vattnet en temperatur som passar de flesta. Muskelspänningar och smärtor minskar tack vare vattnets masserande och avslappnande verkan. På somrarna lockar även vattnet i naturen till att simma, gymnastisera eller vattenlöpa i närheten av bekanta stränder.

Information för dem som leder vattenmotion

Simning och vattengymnastik är de vanligaste formerna av vattenmotion bland seniorer. I dag är även vattenlöpning mycket populärt, och vissa seniordansledare har tillämpat danskoreografier för sina bassänggrupper.

Man kan vattenmotionera antingen i en handledd grupp eller individuellt. Det gäller alltid att värna om säkerheten. För att kunna delta i vattengymnastik måste man inte nödvändigtvis kunna simma, om vattnet inte är djupare än att det når upp till axlarna. Man kan också gymnastisera i djupt vatten om man använder löpbälte eller armringar. Det är trots allt bra om ledaren känner till att det bland deltagarna finns sådana som inte kan simma.

Färdigheterna att ge första hjälpen bör vara intakta. Det är viktigt att den som tränar dricker före och efter motionspasset, eftersom man svettas också i vattnet. Träningen i vattnet pågår oftast 20-25 minuter.