Siirry sisältöön

Ikäihmisten terveysliikuntaan tietoa ja hyviä käytäntöjä

Jumppavideoita ja -ohjelmia iäkkäille

Koronaviruksen ehkäisytoimet ovat sulkeneet karanteeniin 844 000 yli 70-vuotiasta. He pysyvät hyvässä kunnossa kuntoilemalla päivittäin. Ota käyttöösi Ikäinstituutin tuottamat jumppavideot ja -ohjelmat ja vie viestiä TV2:n uudesta Jumppahetkiä-ohjelmasta arkisin klo 8.50.

Iäkkäillä ihmisillä liikkumisen epävarmuus ja liikkumiskyvyn ongelmat johtuvat usein heikentyneestä jalkojen lihasvoimasta ja tasapainosta. Esimerkiksi vuodelepo vähentää lihasmassaa jopa 1−2 prosenttia vuorokaudessa. Viikkojen koronakaranteeni sohvalla istuen voi sananmukaisesti viedä voimat.

“Jos tuolista nouseminen on vaikeaa tai kävely hidasta, niin kannattaa vahvistaa jalkoja säännöllisellä kotivoimistelulla ja kävelylenkeillä ulkona. Ikä ei estä kuntoilua, eikä korona luontoon lähtemistä”, ohjeistaa kansanterveystieteen dosentti Katja Borodulin Ikäinstituutista.

Voitas.fi, ikäihmisten voima- ja tasapainoharjoittelun liikepankki

Tarjolla 20-30 minuutin jumppavideoita voima- ja tasapainoharjoitteluun sekä valmiita jumppaohjelmia. Voi valita myös yksittäisiä jumppaliikeitä sisällä tai ulkona tehtäväksi. Uutuutena 3-5 minuutin Kunnon eväät -videot liikunnallisiksi välipaloiksi.

Maksutta tulostettavia materiaaleja

Aamujumppa, Kävely kevyemmäksi -ja Tasapaino taitavaksi -jumppaohjelmat sekä Kunnon eväät -liikekortit vuoden jokaiselle viikolle. Tulosta tai tilaa materiaalit suomeksi ja ruotsiksi.