Siirry sisältöön

Ikäihmisten terveysliikuntaan tietoa ja hyviä käytäntöjä

Kuntapäättäjä: varmista iäkkäille etä-, parveke- ja pihajumpat

Talvi on tulossa ja korona väijyy edelleen nurkan takana. Tämän vuoksi on välttämätöntä varmistaa, että ikäihmiset eivät jää sohvan pohjalle ilman liikkumismahdollisuuksia. Tapoja turvalliseen liikkumiseen ja kunnon säilyttämiseen on olemassa.

 Säännöllinen voima- ja tasapainoharjoittelu on yksi tehokkaimmista keinoista säilyttää toimintakykyä. Vahvat jalat ja hyvä tasapaino ovat erityisen tärkeitä ikäihmisille myös kaatumisten ehkäisyn näkökulmasta. Kaatumisten ehkäisyyn kannattaakin panostaa, sillä yksi lonkkamurtuma maksaa kunnallesi vähintään 31 000 euroa, ja joka toinen kaatumisesta johtuva murtuma voidaan ehkäistä voimaa- ja tasapainoa haastavilla harjoitteilla aiemmin liikuntaa harrastamattomilla iäkkäillä.

  • Puolentoista lonkkamurtuman hinnalla palkkaisi liikunnanohjaajan vuodeksi. Tiedätkö, montako lonkkamurtumaa kunnassasi on vuosittain?
  • Uusien liikuntaryhmien käynnistäminen maksaa itsensä takaisin jo pelkästään lonkkamurtumien hoitokustannuksissa saatujen säästöjen kautta. Lisäksi liikuntaan panostaminen säästää kotihoidon kustannuksia ja keskeisten kansantautien lääke- ja hoitokuluja.

Keväällä koronapandemia vähensi ikäihmisten askeleet minimiin. Mutta poikkeusaika tuotti hyvääkin, mm. erilaisia tapoja treenata kotiympäristöissä. Monessa kunnassa kokeiltiin parveke- ja pihajumppia, jotka innostivat iäkkäät treenaamaan raittiissa ilmassa. Etäjumppa on puolestaan tuonut mahdollisuuden harjoitella kotona esimerkiksi tabletin välityksellä. Iäkkäiden etäjumpan toimintamalliin kuuluu ryhmämuotoisia reaaliaikaisia etäjumppalähetyksiä ja itsenäistä kotiharjoittelua videoiden avulla. Toiminnan oppimista on monessa kunnassa tukeneet järjestöjen vertaisohjaajat ja digi-tuutorit. Selvityksen mukaan etäjumppa kohentaa toimintakyvyn ja hyvinvoinnin lisäksi myös digitaitoja.

  • Päättäjä, varmista että kuntasi iäkkäillä on mahdollisuus liikkua myös poikkeusoloissa. Parveke-, piha- ja etäjumppa ovat kustannustehokkaita tapoja viedä liikuntaharjoittelu kunnan jokaiseen kolkkaan.

Teksti: Pirjo Kalmari ja Katja Borodulin

Materiaaleja