Mobiilisovellus Luontoelämyspolusta

Nyt kuljetat Luontoelämyspolun tehtäväkortit kätevästi taskussa, kun korteista on kehitetty mobiilipeli. Maksuttoman pelin voi ladata Android- sovelluksena älypuhelimen Google Play -Kaupasta nimellä Elämyspolku. Peli muotoutuu ympäristön, valittujen tehtäväkorttien sekä ryhmän mukaiseksi. Myös vuodenaikojen ja sään vaihtelut takaavat sen, että jokainen pelikerta on erilainen.

Mobiilipeliä voi pelata joko Elämyspolkuna tai Bingona

Pelaaminen ei vaadi ennakkovalmisteluja. Elämyspolussa kortit on jaettu tutusti neljään eri koriin: liike-, vetreys-, aisti- ja kokemuskori. Kävelyn lomassa kannattaa poimia tehtäviä kaikista koreista. Kortin suoritusohjeen saa näkyviin korttia painamalla. Tehtävä merkitään suoritetuksi pyyhkäisemällä kortti alaspäin. Pelin lopetettua nähdään yhteenveto kuljetusta matkasta sekä suoritettujen tehtäväkorttien määrä.

Bingoa voidaan pelata joko yhdellä tai useammalla puhelimella. Yhdellä puhelimella pelatessa sovellus arpoo 5×5 ruudukon tehtäväkorttien numeroista satunnaiseen järjestykseen. Ohjaaja valitsee ruudukosta rivin, jonka tehtävät suoritetaan yhdessä. Hän myös valitsee sopivat suorituspaikat matkan varrelta ja ohjaa tehtävät ryhmälle.

Yhden pelaajan versiossa pelaajan tehtäväksi jää päättää, minkä bingorivin hän haluaa suorittaa. Myös bingossa tehtävän suoritusohjeet saadaan näkyviin korttia painamalla. Kortti merkitään suoritetuksi pyyhkäisemällä kuvaa alaspäin.

Jos ryhmällä on käytössä useampia älypuhelimia, voidaan bingoa pelata usealla ruudukolla. Tällöin sovellus avataan kaikista puhelimista ja sovellus arpoo jokaiselle erilaisen 5×5 ruudukon. Ohjaaja valitsee numeroita, joiden tehtävät suoritetaan yhdessä. Pelin voittaa osallistuja, joka saa ensimmäisenä bingorivin omalta ruudultaan. Myös bingossa sovellus mittaa kuljetun matkan, mikäli sijainnin käyttö on sallittu.

Kokeile peliä porukkalenkillä tai yhdessä koululaisten kanssa. Pelailun lomassa kuljettu matka saattaa yllättää!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elämyspolkupeli on kehitetty Sataedun Porin toimipisteessä yhteistyössä HYPE-hankkeen kanssa. ESR-rahoituksella toteutetussa HYPE-hankkeessa luodaan uusia toimintatapoja hyötypeli- koulutustarjontaan.
Tällä hetkellä peliä ei ole saatavilla iPhonen käyttöjärjestelmälle.

Teksti: Eveliina Hovinen