Siirry sisältöön

Ikäihmisten terveysliikuntaan tietoa ja hyviä käytäntöjä

Uusia ohjelmia ja kannustusta liikkeelle

Ikiliikkuja-kampanjan ”Veijot, Annelit ja Alit” nostivat esille ajatuksia, joita liikuntavalistus joissakin herättää. Samalla tarjottiin vinkkejä, joilla lisätä liikettä arkeen.

Humoristinen Ikiliikkuja innostaa liikkeelle-kampanja toteutettiin huhtikuussa ja elokuussa 13 kumppanijärjestön kanssa. Kampanja näkyi mainosbannereina verkossa, mainoksina Helsingin Sanomissa ja Ilta-Sanomissa, sosiaalisessa mediassa, radiomainoksina sekä Yleisradion tietoiskuina. Vastaanotto oli positiivinen.

Toukokuun palautekyselyn mukaan viestintäkampanjan idea ”Ei huolta” herätteli kohderyhmää. 74 prosenttia vastanneista koki, että kampanja sai heidät miettimään arjen aktiivisuutta ja liikkumista. Palautteissa toivottiin viestintäkampanjalle jatkoa myös tulevina vuosina.

Osana Ikiliikkuja-hanketta postitettiin 12-sivuinen Lisää voimaa vuosiin -opas 61 000:lle vuonna 1947 syntyneelle. Oppaan monipuolinen sisältö sai kiitosta palautteissa. Ravintoa, liikuntaa, mielen hyvinvointia ja aivojen terveyttä käsittelevän julkaisun voi ladata maksutta Ikäinstituutin verkkokaupasta Lisää voimaa vuosiin – Ikäinstituutti (ikainstituutti.fi)

Ota käyttöön uudet Ikiliikkuja-materiaalit

Elokuussa julkaistiin kaksi aivan uutta Ikiliikkuja-harjoitusta, jotka laajentavat lajivalikoimaa. Ulkoliikkujille on tehty yleisurheilusta vaikutteita saanut harjoitus, Nopeutta ja ketteryyttä ulkona. Palloilusta innostuneille on tarjolla Ikiliikkujan kuntojalkapallo. Se on valmis harjoitusohjelma, jonka avulla ryhmä pääsee helposti ja turvallisesti käyntiin pallollisen treenin kanssa.

Kolmantena uutena materiaalina on tuotettu liikunnallisten välipalojen paketti. Siihen on koottu pieniä välipalatehtäviä, joita voi helposti hyödyntää kokousten ja tapaamisten tauoilla.

Keväällä aiemmin julkaistiin kolme eritasoista Voimaa ja tasapainoa -ohjelmaa, Voimaa ja tasapainoa parin kanssa sekä Kehon ja mielen tasapainoa -ohjelmat, joiden mukana voi monipuolisesti liikkua. Lisäksi tarjolla on liikuntaseurantaan Kuntokortti, johon voi merkitä vuoden aikana kertyneet liikuntakerrat.

Täältä löydät materiaalit

Tulostettavat ohjelmat Valmiit ohjelmat – Voitas.fi

Ohjatut videot Jumppavideot – Voitas.fi

Muut kampanjamateriaalit Ikiliikkuja-materiaalit – Voitas.fi

Kaikki materiaalit on käännetty myös ruotsiksi ja ne löytyvät kootusti voitas.fi-sivustolta På svenska – Voitas.fi

Teksti: Sanna Mönkkönen